تحقیقات جدید نشان می دهد که چرا برخی از ما دائماً گرسنه هستیم

12آوریل 2021- تحقیقات جدید نشان می دهد افرادی که چندین ساعت پس از خوردن غذا دچار افت شدید قند خون می شوند، احساس گرسنگی کرده و صدها کالری بیشتر از سایرین در طول روز مصرف می کنند.

در مطالعه ی منتشر شده در ژورنالNature Metabolism ، که بزرگترین برنامه تحقیقاتی تغذیه ای در جهان (PREDICT) است و پاسخ به غذا در محیط زندگی واقعی را بررسی می کند، یک تیم تحقیقاتی از کالج کینگ لندن و کمپانی علوم سلامتZOE (متشکل از دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد ، دانشکده بهداشت عمومی هارواردTH Chan ، بیمارستان عمومی ماساچوست، دانشگاه ناتینگهام، دانشگاه لیدز و دانشگاه لوند در سوئد)، دریافتند که چرا برخی از افراد علیرغم گرفتن رژیم های غذایی کنترل شده از نظر کالری، با چالشهایی برای کاهش وزن خود روبرو هستند، این مطالعه اهمیت درک متابولیسم هر فرد را برای تعیین رژیم غذایی و بهبود سلامتی، نشان می دهد.

تیم تحقیقاتی داده های مفصلی در مورد پاسخ قند خون و سایر نشانگرهای سلامتی را از 1070 نفر پس از خوردن صبحانه های استاندارد و وعده های غذایی با انتخاب آزادانه طی یک دوره ی دو هفته ای جمع آوری کرد که در مجموع شامل بررسی قند خون و نشانگرهای سلامت پس از صرف بیش از 8000 صبحانه و 70،000 وعده غذایی بود. صبحانه های استاندارد بر اساس کلوچه هایی بود که حاوی مقدار کالری یکسانی بودند اما از نظر کربوهیدرات، پروتئین، چربی و فیبر ترکیب متفاوتی داشتند. شرکت کنندگان همچنین آزمایش اندازه گیری قند خون ناشتا (آزمایش تحمل گلوکز خوراکی) را برای اندازه گیری توانایی بدنشان در پردازش قند انجام دادند.

شرکت کنندگان برای اندازه گیری سطح قند خون در کل مدت مطالعه، از دستگاه های مانیتور مداوم قند خون (CGM) استفاده کردند و همچنین یک وسیله پوشیدنی برای نظارت بر فعالیت و خواب داشتند. آنها همچنین میزان گرسنگی و هوشیاری خود را با استفاده از یک برنامه ی تلفن همراه، در کنار زمان دقیق آنچه در طول روز می خوردند، ثبت کردند.

مطالعات قبلی در مورد قند خون پس از خوردن غذا، بر نحوه بالا و پایین آمدن سطح قند خون در دو ساعت اول بعد از غذا متمرکز بود که به اوج قند خون(blood sugar peak) معروف است. با این حال، پس از تجزیه و تحلیل داده ها، تیم PREDICT متوجه شد که برخی از افراد 2-4 ساعت پس از این اوج اولیه ، "افت قند خون" قابل توجهی را تجربه می کنند، بطوری که سطح قند خون آنها بطور سریع به پایین تر از سطح پایه می رسد.

افرادی که افت شدیدتری را تجربه کردند، 9٪ بیشتر احساس گرسنگی داشتند و به طور متوسط ​​حدود نیم ساعت کمتر برای وعده ی غذایی بعدی خود نسبت به افرادی که افت کوچک قند خون را تجربه کرده بودند، صبر کردند، حتی زمانی که وعده های غذایی یکسانی را خورده بودند.

افرادی که افت شدیدتری را تجربه کردند، همچنین در طی 3-4 ساعت پس از صبحانه 75 کالری و در کل روز حدود 312 کالری نسبت به افرادی که افت قند خون کوچکی داشتند، بیشتر دریافت کردند. این نوع الگو به طور بالقوه می تواند در طی یک سال به 20 پوند افزایش وزن تبدیل شود.

دکترSarah Berry ، از کالج کینگ لندن گفت: مدت هاست که گمان می رود سطح قند خون نقش مهمی در کنترل گرسنگی دارد، اما نتایج مطالعات قبلی قطعی نبودند. ما اکنون نشان داده ایم که افت قند عامل پیش بینی کننده ی بهتری برای گرسنگی و دریافت کالری متعاقب آن، نسبت به واکنش اولیه یعنی اوج قند خون پس از خوردن غذا است، این نتایج نحوه تفکر ما درباره رابطه ی بین سطح قند خون و غذایی که می خوریم را تغییر داد.

پروفسورAna Valdes ، از دانشکده پزشکی دانشگاه ناتینگهام، که تیم تحقیق را هدایت می کند، گفت: بسیاری از مردم برای لاغر شدن و جلوگیری از بازگشت وزن پس از رژیم، در چالش هستند و فقط دریافت چند صد کالری اضافی در هر روز می تواند سبب چندین پوند اضافه وزن آنها شود. کشف ما این است که میزان افت قند بعد از خوردن غذا، تأثیر زیادی بر گرسنگی و اشتها دارد و پتانسیل زیادی برای کمک به مردم برای درک و کنترل وزن و سلامتی طولانی مدت آنها دارد.

مقایسه آنچه هنگام خوردن وعده های غذایی یکسان برای شرکت کنندگان اتفاق افتاده بود، نشان داد که تفاوت زیادی در پاسخ قند خون بین افراد وجود دارد. محققان همچنین هیچ ارتباطی را بین سن، وزن بدن یا BMI و افت شدید قند خون یا افت کوچک قند خون پیدا نکردند، اگرچه افت قند خون مردها به طور متوسط ​​کمی بیشتر از زنان بود.

همچنین برخی از تغییرات در اندازه افت خون هر فرد در پاسخ به خوردن همان وعده های غذایی در روزهای مختلف، نشان می دهد که آیا فرد جزو کسانی است که افت شدید قند خون را تجربه می کند یا خیر، که این موضوع به تفاوت های فردی در متابولیسم و ​​همچنین اثرات روز به روز انتخابهای غذایی و سطح فعالیت بستگی دارد.

انتخاب غذاهایی که برای بیولوژی منحصر به فرد شما مناسب هستند، می تواند به افراد کمک کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنند و در کل کمتر غذا بخورند.

نویسنده اصلی این مطالعه، پاتریک ویات ازZOE ، خاطرنشان کرد: این مطالعه نشان می دهد که چگونه فناوری پوشیدنی می تواند بینش ارزشمندی برای کمک به مردم در درک زیست شناسی بی نظیر خود و کنترل تغذیه و سلامت خود فراهم کند. با نشان دادن اهمیت افت قند خون، مطالعه ما راه را برای راهنمایی های شخصی و مبتنی بر داده برای افرادی که به دنبال کنترل گرسنگی و کالری دریافتی خود هستند، هموار می کند به طوری که این رهنمودها هم راستا با شرایط بدن آنها، نه بر علیه بدن آنها، کار می کند.

پرفسور تیم اسپکتور، استاد اپیدمیولوژی ژنتیک در کالج کینگ لندن و بنیانگذار علمیZOE ، نتیجه گیری کرد: غذا پیچیده است و انسان هم پیچیده است، اما تحقیقات ما سرانجام شروع به باز کردن جعبه سیاه بین رژیم و سلامتی کرد. ما هیجان زده هستیم زیرا توانایی تبدیل این دانش پیشرفته را به یک آزمایش تغذیه ای و آزمایش میکروبیوم در خانه داریم تا همه این فرصت را داشته باشند که پاسخ های منحصر به فرد خود را نسبت به غذاها کشف کنند و بدین ترتیب از سوخت و ساز بدن و سلامت روده ی خود به بهترین وجه پشتیبانی کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-04-reveals-hungry.html